98일

오늘은 또 다른 유형! 이번엔 마지막 문제 유형이야. 정말 마지막을 향해 달려가니까 더욱 열심히 하자!

마지막 유형은 장문독해문제야. 저번에도 했었지? 이번에는 다른버젼!
장문독해에는 두 가지가 있다고 했는데, 이번엔 그 두 번째 버전을 배울거야.

바로 (A)-(B)-(C)-(D) 지문이지!
(A)가 먼저 나오고, 나머지 (B),(C),(D)의 순서를 정하는 문제가 나와. 그리고 그에 대한 내용을 묻는 문제도 나오지.
주로 세 문제가 출제 돼.
여기서 핵심은 세 문제를 동시에 풀어야한다는 거야.
어떻게 동시에 풀어-_-;; 라고 생각 할 수 있지만 ABCD를 읽어가며 내용을 확인하고, 내용을 확인하면서 순서를 맞춰가면 세 문제가 동시에 풀어져. 당연히 길고 문제 수도 많으니까 난이도도 낮은 편이야.
술술 읽히기 좋게 이야기나 수필이 많이 출제돼.

이제 어떻게 푸는 지도 알아보자.

(A)-(B)-(C)-(D)형 지문 해법

(A)-(B)-(C)-(D)형 장문 독해는 세 개의 문제가 일반적으로 출제돼.
첫째. 순서 정하기 – 보통의 경우 (A)로 시작하는 단락 뒤에 (B),(C),(D) 가 어떻게 배열되는지를 묻는 문제야.
둘째, 지시하는 단어 다섯 개중에서 다른 것을 하나 고르는 문제. 바로 전에 배웠던 지칭 추론 문제야^^
셋째는 전체 지문의 내용에 대한 일치 불일치 문제.
이 유형의 장문 문제 독해 법은 항상 동시에 푼다는 느낌으로 풀어야 시간을 절약할 수가 있어.
첫째 유형의 문제를 풀면서 둘째와 셋째 유형의 문제의 내용을 동시에 푸는 것이지. 이렇게 첫 번째 문제를 푸는 동안에 두 번째 세 번째 유형 문제를 푼다면, 완전히 해결 할 수는 없을 지라도 어느 정도는 문제를 해결 할 수가 있어. 그리고 운이 좋다면, 어떤 경우에는 한번에 전부 다 풀 수도 있지-v-

1단계) 먼저 (A)단락을 읽는 다!
2단계) (B)(C)(D) 의 첫 문장과 마지막 문장을 읽어. 읽다보면 두 번째 순서가 정해져. 그때 순서 문제 선택지로 가서 절대 답이 될 수 없는 경우를 제외 시키는 거야. 이때 지칭어 문제에 나오는 단어도 가능하면 체크!
3단계) 필요한 단락만 전부체크를 읽어서 답을 정한다! 이렇게 하면 일치불읽치 문제도 대부분 풀려!


1. 다음 글을 읽고, 물음에 답하시오.
(A) The midday sun was glorious. The high school grounds were filled with well-dressed people, posing in fancy dresses and suits for cheerful photographers. Congratulations, hugs, and laughter were contagious. Hannah looked at all the familiar faces that had been part of (a) her life for the last few years. Soon her mother would be joining them. She recalled the first day of school when she had stood in that same place, in the middle of many anxious freshmen, some of whom had become her closest friends.
(B) “Hannah, you look so serious. What are you thinking about?” “Oh, Mom, just, you know.” Her mother smiled. “You’ll miss this place, won’t you?” Hannah nodded. “Quick,” her mother said, “stand over there … and smile, Hannah. You have such a pretty smile.” (b) She hurried out her cell phone, zoomed in on her daughter, and realized suddenly that she was looking at a young lady. “You’re all grown-up,” she whispered. Hannah took more photos with her teachers in the school garden. She wished all the memories would remain in her mind forever.
(C) Hannah struggled with the many class hours, the endless assignments, and the exams. However, there were exciting events like sports days and school festivals. How could (c) she ever forget her second year! She had sung and danced with her friends in the festival, part of a sensational performance. After that, she had become more confident and active. Her thoughts wandering, Hannah vaguely heard her mother’s voice. “Here you are!” Her mother hurried over, and gave (d) her a bundle of lilies and roses and a big hug.
(D) That day was unusually foggy as if something mysterious were ahead. Hannah was nervous and trembling. The principal was energetically addressing them, talking of the challenges and thrills of high school life, but she could not concentrate. Later, a tall, strict-looking man introduced himself as (e) her homeroom teacher. The classroom was old, but neat and inviting. Hannah was seated in the fifth row, hallway side, even though she had wanted a window seat. High school life soon proved as challenging as the principal had predicted.

1] 주어진 글 (A)에 이어질 내용을 순서에 맞게 배열한 것으로 가장 적절한 것은?
① (B) - (D) - (C) ② (C) - (B) - (D) ③ (C) - (D) - (B)
④ (D) - (B) - (C) ⑤ (D) - (C) - (B)

2] 밑줄 친 (a)∼(e) 중에서 가리키는 대상이 나머지 넷과 다른 것은?
① (a) ② (b) ③ (c) ④ (d) ⑤ (e)

3] 윗글의 Hannah에 관한 내용과 일치하지 않는 것은?
① 다른 신입생들과 함께 운동장에 서 있었다.
② 학교 정원에서 선생님들과 사진을 찍었다.
③ 축제에서 노래를 부르고 춤을 추었다.
④ 교장 선생님의 말씀에 집중할 수가 없었다.
⑤ 교실에서 다섯 번째 줄 창가 자리에 앉았다.


1번은 5번익 2번은 2번이고 3번은 5번이야!!!
먼저 해석을 해보자!!!

(A) The midday sun / was glorious.
->한낮의 태양은 빛났다.

The high school grounds / were filled with / well-dressed people, / posing / in fancy dresses / and / suits / for cheerful photographers.
->고등학교 운동장은 화려한 드레스와 정장을 입고 즐거운 사진사들을 위해 포즈를 취하는, 옷을 잘 차려입은 사람들로 가득 찼다.

Congratulations, hugs, and laughter / were contagious.
->축하, 포옹, 그리고 웃음이 전파되었다.

Hannah / looked at / all the familiar faces / that / had been / part of her life / for the / last few years.
->Hannah는 지난 몇 년 동안 자신의 삶의 일부였던 모든 친숙한 얼굴들을 바라보았다.

Soon / her mother / would be joining / them.
->곧 그녀의 어머니가 그들과 합류할 것이었다.

She / recalled / the first day / of school / when / she / had stood / in that / same place, / in the middle of / many anxious freshmen, / some of / whom / had become / her closest friends.
->그녀는 불안해하는 많은 신입생들의 한가운데에서 자신이 그 똑같은 곳에 서 있었던 학교에서의 첫날을 기억해 냈는데, 그들 중 몇 명은 그녀의 가장 친한 친구들이 되었다.

(D) That day / was / unusually / foggy / as if / something mysterious / were / ahead.
->그날은 마치 불가사의한 뭔가가 앞에 있는 것처럼 평소와 달리 안개가 자욱했다.

Hannah / was / nervous and trembling.
->Hannah는 긴장하고 떨고 있었다.

The principal / was / energetically / addressing / them, / talking of / the challenges and thrills / of high school life, / but / she / could not concentrate.
->교장 선생님은 고등학교 생활의 도전과 스릴에 대해 이야기하면서 그들에게 힘차게 말씀하고 있었지만, 그녀는 집중할 수가 없었다.

Later, / a tall, strict-looking man / introduced / himself / as / her homeroom teacher.
->후에 키가 크고 엄격해 보이는 남자가 자기 자신을 그녀의 담임선생님으로 소개했다.

The classroom / was / old, / but / neat and inviting.
->교실은 낡았지만, 정돈되어 있었고 마음을 끌어 당겼다.

Hannah / was seated / in the fifth row, / hallway side, / even though / she / had wanted / a window seat.
->Hannah는 창가 자리를 원했지만 복도 쪽 다섯 번째 줄에 앉았다.

High school life / soon / proved / as challenging / as the principal / had predicted.
->고등학교 생활은 교장 선생님이 예측했던 대로 도전적이라는 것이 곧 드러났다.

(C) Hannah / struggled with / the many class hours, / the endless assignments, / and the exams.
->Hannah는 그 많은 수업 시간, 끝없는 과제, 그리고 시험과 씨름했다.

However, / there / were / exciting events / like sports days and school festivals.
->하지만, 운동회 날과 학교 축제처럼 신나는 사건도 있었다.

How / could / she / ever / forget / her second year!
->그녀가 어떻게 자신의 두 번째 해를 잊을 수 있겠는가!

She / had sung and danced / with / her friends / in the festival, / part of / a sensational performance.
->선풍적인 공연의 일환으로 그녀는 축제에서 친구들과 함께 노래를 부르고 춤을 추었다.

After that, / she / had become / more confident and active.
->그 후에 그녀는 자신감이 더 생기고 활동적이 되었다.

Her thoughts / wandering, / Hannah / vaguely / heard / her mother’s voice.
->그녀의 생각이 떠도는 사이에 Hannah는 어렴풋이 자신의 어머니의 목소리를 들었다.

“Here you are!” / Her mother / hurried over, / and / gave / her / a bundle of lilies and roses / and / a big hug.
->“자 여기 있어!” 그녀의 어머니가 서둘러 그녀에게 백합과 장미로 된 한 다발을 주고 강한 포옹을 해 주었다.

(B) “Hannah, / you / look / so serious. / What / are / you / thinking / about?”
->“Hannah야, 너 아주 심각해 보여. 무엇에 대해 생각하고 있니?”

“Oh, Mom, / just, / you / know.”
->“아, 엄마, 그저, 아시잖아요.”

Her mother / smiled. “You’ll miss / this place, / won’t / you?”
->그녀의 어머니는 미소를 지었다. 넌 이곳을 그리워할 거야, 그렇지 않니?”

Hannah / nodded.
->Hannah는 고개를 끄덕였다.

“Quick,” / her mother / said, / “stand over there … / and smile, / Hannah. You / have / such / a pretty smile.”
->“빨리, 저쪽으로 서서… 그리고 미소를 지으렴, Hannah야. 넌 아주 예쁘게 잘 미소를 짓잖아.”라고 그녀의 어머니가 말했다.

She / hurried out / her cell phone, / zoomed / in on / her daughter, / and / realized / suddenly / that / she / was looking / at / a young lady.
->그녀는 자신의 휴대전화를 서둘러 꺼내, 줌 렌즈로 자신의 딸을 서서히 확대하고서, 자신이 한 어린 숙녀를 바라보고 있다는 것을 갑자기 깨달았다.

“You’re / all / grown-up,” / she whispered.
->“넌 다 컸구나.”라고 그녀는 속삭였다.

Hannah / took / more photos / with her teachers / in the school garden.
->Hannah는 학교 정원에서 선생님들과 사진을 더 찍었다.

She / wished / all the memories / would remain / in / her mind / forever.
->그녀는 모든 추억거리가 자신의 마음속에 영원히 머물기를 바랐다.

[해석]
(A) 한낮의 태양은 빛났다. 고등학교 운동장은 화려한 드레스와 정장을 입고 즐거운 사진사들을 위해 포즈를 취하는, 옷을 잘 차려입은 사람들로 가득 찼다. 축하, 포옹, 그리고 웃음이 전파되었다. Hannah는 지난 몇 년 동안 자신의 삶의 일부였던 모든 친숙한 얼굴들을 바라보았다. 곧 그녀의 어머니가 그들과 합류할 것이었다. 그녀는 불안해하는 많은 신입생들의 한가운데에서 자신이 그 똑같은 곳에 서 있었던 학교에서의 첫날을 기억해 냈는데, 그들 중 몇 명은 그녀의 가장 친한 친구들이 되었다.
(D) 그날은 마치 불가사의한 뭔가가 앞에 있는 것처럼 평소와 달리 안개가 자욱했다. Hannah는 긴장하고 떨고 있었다. 교장 선생님은 고등학교 생활의 도전과 스릴에 대해 이야기하면서 그들에게 힘차게 말씀하고 있었지만, 그녀는 집중할 수가 없었다. 후에 키가 크고 엄격해 보이는 남자가 자기 자신을 그녀의 담임선생님으로 소개했다. 교실은 낡았지만, 정돈되어 있었고 마음을 끌어 당겼다. Hannah는 창가 자리를 원했지만 복도 쪽 다섯 번째 줄에 앉았다. 고등학교 생활은 교장 선생님이 예측했던 대로 도전적이라는 것이 곧 드러났다.
(C) Hannah는 그 많은 수업 시간, 끝없는 과제, 그리고 시험과 씨름했다. 하지만, 운동회 날과 학교 축제처럼 신나는 사건도 있었다. 그녀가 어떻게 자신의 두 번째 해를 잊을 수 있겠는가! 선풍적인 공연의 일환으로 그녀는 축제에서 친구들과 함께 노래를 부르고 춤을 추었다. 그 후에 그녀는 자신감이 더 생기고 활동적이 되었다. 그녀의 생각이 떠도는 사이에 Hannah는 어렴풋이 자신의 어머니의 목소리를 들었다. “자 여기 있어!” 그녀의 어머니가 서둘러 그녀에게 백합과 장미로 된 한 다발을 주고 강한 포옹을 해 주었다.
(B) “Hannah야, 너 아주 심각해 보여. 무엇에 대해 생각하고 있니?” “아, 엄마, 그저, 아시잖아요.” 그녀의 어머니는 미소를 지었다. “넌 이곳을 그리워할 거야, 그렇지 않니?” Hannah는 고개를 끄덕였다. “빨리, 저쪽으로 서서… 그리고 미소를 지으렴, Hannah야. 넌 아주 예쁘게 잘 미소를 짓잖아.”라고 그녀의 어머니가 말했다. 그녀는 자신의 휴대전화를 서둘러 꺼내, 줌 렌즈로 자신의 딸을 서서히 확대하고서, 자신이 한 어린 숙녀를 바라보고 있다는 것을 갑자기 깨달았다. “넌 다 컸구나.”라고 그녀는 속삭였다. Hannah는 학교 정원에서 선생님들과 사진을 더 찍었다. 그녀는 모든 추억거리가 자신의 마음속에 영원히 머물기를 바랐다.

[어휘]
glorious 빛나는 fancy 화려한 contagious 전파하는 recall 기억해 내다 anxious 불안한 zoom in on (줌 렌즈로) ~을 서서히 확대하다 sensational 선풍적인 performance 공연 confident 자신감 있는 wander (정처 없이) 떠돌다 vaguely 어렴풋이 bundle 다발, 묶음 tremble 떨다 energetically 힘차게 neat 정돈된 hallway 복도 predict 예측하다

(A) The midday sun was glorious. The high school grounds were filled with well-dressed people, posing in fancy dresses and suits for cheerful photographers. Congratulations, hugs, and laughter were contagious. Hannah looked at all the familiar faces that had been part of (a) her life for the last few years. Soon her mother would be joining them. She recalled the first day of school when she had stood in that same place, in the middle of many anxious freshmen, some of whom had become her closest friends.
(B) “Hannah, you look so serious. What are you thinking about?” “Oh, Mom, just, you know.” Her mother smiled. “You’ll miss this place, won’t you?” Hannah nodded. “Quick,” her mother said, “stand over there … and smile, Hannah. You have such a pretty smile.” (b) She hurried out her cell phone, zoomed in on her daughter, and realized suddenly that she was looking at a young lady. “You’re all grown-up,” she whispered. Hannah took more photos with her teachers in the school garden. She wished all the memories would remain in her mind forever.
(C) Hannah struggled with the many class hours, the endless assignments, and the exams. However, there were exciting events like sports days and school festivals. How could (c) she ever forget her second year! She had sung and danced with her friends in the festival, part of a sensational performance. After that, she had become more confident and active. Her thoughts wandering, Hannah vaguely heard her mother’s voice. “Here you are!” Her mother hurried over, and gave (d) her a bundle of lilies and roses and a big hug.
(D) That day was unusually foggy as if something mysterious were ahead. Hannah was nervous and trembling. The principal was energetically addressing them, talking of the challenges and thrills of high school life, but she could not concentrate. Later, a tall, strict-looking man introduced himself as (e) her homeroom teacher. The classroom was old, but neat and inviting. Hannah was seated in the fifth row, hallway side, even though she had wanted a window seat. High school life soon proved as challenging as the principal had predicted.

1. 주어진 글 (A)에 이어질 내용을 순서에 맞게 배열한 것으로 가장 적절한 것은?
① (B) - (D) - (C) ② (C) - (B) - (D) ③ (C) - (D) - (B)
④ (D) - (B) - (C) ⑤ (D) - (C) - (B)

주인공인 Hannah가 고등학교를 졸업하는 날 입학식 때를 회상하는 내용의 글이야.
(A)에서 곧 Hannah의 어머니가 올 거라고 말하고, Hannah는 입학식 날을 기억해내.
다음으로 (D)의 첫 문장에 나오는 That day가 (A)에 나온 the first day of school을 가리키고, (D)에서 입학식 날 교장 선생님의 말씀을 써내려 가지.
그리고 (C)에서 마침내 어머니가 온 내용이 나오고, 마지막으로 (B)에서 어머니와 함께 이야기하면서 선생님들과 사진을 찍는 내용이 나와. 따라서 적절한 순서는 (D)-(C)-(B)이므로 ⑤가 정답!

2. 밑줄 친 (a)∼(e) 중에서 가리키는 대상이 나머지 넷과 다른 것은?
① (a) ② (b) ③ (c) ④ (d) ⑤ (e)

(b)는 Hannah의 어머니를 가리키고 나머지는 모두 Hannah를 가리키므로 ②가 정답!

3. 윗글의 Hannah에 관한 내용과 일치하지 않는 것은?
① 다른 신입생들과 함께 운동장에 서 있었다.
② 학교 정원에서 선생님들과 사진을 찍었다.
③ 축제에서 노래를 부르고 춤을 추었다.
④ 교장 선생님의 말씀에 집중할 수가 없었다.
⑤ 교실에서 다섯 번째 줄 창가 자리에 앉았다.

(D)의 후반부의 Hannah was seated ~ a window seat.이라는 문장을 통해 Hannah는 창가 자리를 원했지만 복도 쪽 다섯 번째 줄에 앉았다는 것을 알 수 있으므로 글의 내용과 일치하지 않는 것은 ⑤번!


해석 연습

1. The midday sun was glorious.

2. The high school grounds were filled with well-dressed people, posing in fancy dresses and suits for cheerful photographers.

3. Congratulations, hugs, and laughter were contagious.

4. Hannah looked at all the familiar faces that had been part of her life for the last few years.

5. Soon her mother would be joining them.

6. She recalled the first day of school when she had stood in that same place, in the middle of many anxious freshmen, some of whom had become her closest friends.

7. That day was unusually foggy as if something mysterious were ahead.

8. Hannah was nervous and trembling.

9. The principal was energetically addressing them, talking of the challenges and thrills of high school life, but she could not concentrate.

10. Later, a tall, strict-looking man introduced himself as her homeroom teacher.

11. The classroom was old, but neat and inviting.

12. Hannah was seated in the fifth row, hallway side, even though she had wanted a window seat.

13. High school life soon proved as challenging as the principal had predicted.

14. Hannah struggled with the many class hours, the endless assignments, and the exams.

15. However, there were exciting events like sports days and school festivals.

16. How could she ever forget her second year!

17. She had sung and danced with her friends in the festival, part of a sensational performance.

18. After that, she had become more confident and active.

19. Her thoughts wandering, Hannah vaguely heard her mother’s voice.

20. “Here you are!”

21. Her mother hurried over, and gave (d) her a bundle of lilies and roses and a big hug.

22. “Hannah, you look so serious.

23. What are you thinking about?”

23. “Oh, Mom, just, you know.”

24. Her mother smiled.

25. “You’ll miss this place, won’t you?”

26. Hannah nodded.

27. “Quick,” her mother said, “stand over there … and smile, Hannah.

28. You have such a pretty smile.”

29. She hurried out her cell phone, zoomed in on her daughter, and realized suddenly that she was looking at a young lady.

30. “You’re all grown-up,” she whispered.

31. Hannah took more photos with her teachers in the school garden.

32. She wished all the memories would remain in her mind forever.

답글 남기기